Restitutio – colinda transilvana printre veacuri
5 Noiembrie – 5 Decembrie 2018
Realizat de Fundatia Culturala TerrArmonia, cu spijinul Ministerului Culturii si Identitatii Nationale,
prin programul de aniversare a Centenarului Marii Uniri (1918-2018) și a Primului Război Mondial
Despre proiect
Restitutio – colinda transilvana printre veacuri este un proiect valoros centrat pe activitatea de cercetare etnomuzicologica desfasurata de dl. prof. Univ. Ioan Bocsa si dna prof. Univ. Ileana Szenik impreuna cu echipa formata din tineri specialisti, timp de mai bine de 30 de ani, prin culegeri de folclor în judeţele Alba, Hunedoara, Sălaj, salvând din teren peste 3500 de producţii muzicale folclorice, prin organizarea unei arhive/fonoteci digitalizate şi elaborarea unor cursuri de specialitate, rezultand o lucrare extrem de valoroasa, unica in Romania si Europa chiar, respectiv „Colinda in Transilvania – Catalog tipologic muzical vol I si II”. Acest proiect este relevant nu doar pentru specialistii in domeniul folcloric, muzical, etnografic si istoric, ci pentru toti romanii, prin valoarea identitara pe care o au colindele.
Conceptul proiectului, „restitutio”, inglobeaza doua directii: pe de o parte preluarea creatiei folclorice (colinde) de catre cercetatori, din teren si punerea la dispozitia publicului a marturieri documentare, cu colindele originale inregistrate pe DVD-ul anexat cartii „Colinda in Transilvania”, pe de alta parte, restituirea, prin interpretarea colindelor de catre ansamblul „Icoane” in cadrul workshop-ului si imortalizat in setul de CD-uri cu colinde.Activitatea de diseminare a rezultatelor cercetarii, asa cum se numeste stiintific, sau, cum o numim noi, readucerea in actualitate, un fel de „restitutio” al unor valori ce tin de patrimoniul imaterial cultural romanesc se va adresa, prin mijloace specifice, atat publicului larg, cat si unor categorii de public specializat (muzicologi, etnografi, istorici, sociologi, studenti ai facultatilor de muzica, istorie, arte, sociologie etc., jurnalisti).
Principalele obiective ale proiectului „Restitutio – colinda transilvana printre veacuri” sunt:
• constientizarea valorii patrimoniale a colindei transilvanene, caracterul unic si ritualic
• insuflarea sentimentului de mandrie nationala si de apartenenta
• diseminarea rezultatelor cercetarii stiintifice realizate de dl. Ioan Bocsa si dna Ileana Szenik impreuna cu echipa
• cresterea notorietatii traditiilor romanesti in randul institutiilor de cultura importante din Europa
• dezvoltarea și aprofundarea relaţiilor cu publicul ţintă specializat (reprezentat din profesionisti, sudenti si jurnalisti in domeniile muzica, muzicologie, etnografie, folclor, istorie, sociologie), transfer de bune practici in domeniul cercetarii folclorice, prin intermediul seminarului si al workshopului.
Program
26 Noiembrie 2018
Seminar de specialitate, la Academia de muzica
“Gheorghe Dima”Cluj-Napoca
Actiune dedicata unui public de specialitate, din domeniile muzical, etnografic, istoric, sociologic, seminarul organizat la Cluj-Napoca va reprezenta ocazia unor discutii si analize din diverse perspective a fenomenului ritualic al colindelor. Lucrarile seminariilor vor fi transpuse in articole destinate presei de specialitate.
5 Decembrie 2018
Workshop „Modalitati de preluare si restituire a patrimoniului national imaterial in general si a colindei in special”
la Bucuresti, Ateneul Roman
Se va realiza un atelier de specialitate (workshop) la care vor putea participa studenti din domeniile muzica/arte/istorie etc. si melomani, folcloristi. Acest eveniment reprezinta ocazia unui dialog direct intre cercetatorul Ioan Bocsa si public, facilitand intelegerea rolului colindei, a evolutiei acesteia si a particularitatilor geografice, istorice descoperite.
Editarea lucrarii de specialitate „Colinda in Transilvania
Catalog tipologic muzical vol I si II”
Se va reedita si tipari albumul „Colinda in Transilvania – Catalog tipologic muzical vol I si II”; cartile vor fi insotite de suport audio documentar (colindele originale, asa cum au fost culese din teren) si vor fi distribuite in cadrul actiunilor proiectului si prin intermediul partenerilor.
Distribuirea nationala si internationala a cartii „Colinda in Transilvania – Catalog tipologic muzical vol I si II”, impreuna cu setul de 3 cd-uri „Colinde transilvane” intr-o serie de importante institutii de cultura din Europa si din tara
Lucrarea „Colinda in Transilvania – Catalog tipologic muzical vol I si II” , care are un caracter unic in tara si in Europa, reflectand bogatul patrimoniu imaterial al colindelor transilvanene, impreuna cu setul de 3 CD-uri de colinde transilvanene interpretate de ansamblul „Icoane” vor reprezenta instrumentele unui act de diplomatie culturala, servind la cresterea notorietatii specificului romanesc in strainatate, in medii permeabile la aceste valori si relevante in plan international. Se vor distribui minim 100 de pachete (carte si set cd-uri) catre institutii de cultura prestigioase din tarile europene si din Republica Moldova si in tara.
Echipa de cercetare
PROF. UNIV. DR. IOAN BOCSA
IOAN BOCŞA este prof.univ.dr. în cadrul Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, conducând Modulul de Muzică Vocală Tradiţională şi Ansamblul de Muzică Tradiţională Românească „Icoane”. Personalitate marcantă a culturii româneşti, mentor a mai multor generaţii de interpreţi şi cercetători preocupaţi de studierea folclorului muzical românesc, Ioan Bocşa a adus contribuţii semnificative etnomuzicologiei româneşti prin culegeri de folclor efectuate în judeţele Alba, Hunedoara, Sălaj, salvând din teren peste 3500 de producţii muzicale folclorice, prin organizarea unei arhive/fonoteci digitalizate şi elaborarea unor cursuri de specialitate.
În anul 2002 a obţinut titlul de Doctor în Muzică cu teza: Colinda de pe Valea Mureşului Mijlociu (coordonator ştiinţific prof.univ.dr. Ileana Szenik). Munca în domeniul cercetării ştiinţifice s-a concretizat prin editarea mai multor lucrări: 1484 Colinde cu text şi melodie (1999) – 2 volume; Colinde Româneşti (2003) – 2 volume (pentru acestea, în anul 2005 s-a acordat Premiul Ciprian Porumbescu pentru Muzicologie de către Academia Română); Muzică vocală tradiţională din Sălaj (2009) – 2 volume; Colinda în Transilvania – Catalog tipologic muzical (2011) autori Ileana Szenik, Ioan Bocşa – 2 volume; Muzică vocală tradiţională din Munţii Apuseni (2013).
A scris și două cărți, una cu impresii de călătorie – Cu cântecul în jurul lumii și una de eseuri – Alfabetul gândurilor mele.
În paralel cu munca de cercetare ştiinţifică, profesorul Ioan Bocşa s-a dedicat şi activităţii artistice alături de Ansamblul de Muzică Tradiţională Românească „Icoane”, manifestând o preocupare permanentă pentru dezvoltarea calităţilor vocale şi interpretative ale tinerilor studenţi şi pentru înţelegerea stilului de interpretare caracteristic diferitelor teritorii dialectale. Spectacolele susţinute şi înregistrările realizate cu Ansamblul „Icoane” constituie o modalitate practică de restaurare sonoră şi restituire către marele public a patrimoniului tradiţional imaterial. Este totodată un interpret vocal de excepţie a folclorului muzical românesc, susţinând sute de concerte în ţară şi străinătate (Europa, America, Asia şi Australia).
Discografie realizata impreuna cu Ansamblul „Icoane”:
„Colinde Transilvane I” (1998)
„Colinde Transilvane II” (2000)
„Colinde Transilvane III” (2004)
„Praguri”- I Şi II (2007)
„Praguri – Muzică Vocală Tradiţională Din Sălaj” (2009)
„Colinde Transilvane IV” (2011)
Muzică Tradiţională Din Munţii Apuseni (2014)
PROF. UNIV. DR. ILEANA SZENIK
Un alt vechi coleg şi colaborator al doamnei Szenik, profesorul Constantin Rîpă arată, la rândul său: “Doamna Szenik are un profil profesional de o înaltă ţinută academică. Eu am numit-o, de fiecare dată când a fost vorba despre ea, academician, pentru că toate lucrările pe care le-a scos, în baza unor cercetări atât de asidui şi cu simţ de răspundere – aşa că pentru tot ce-a făcut şi pentru detaliile pe care le insera în scrierile dânsei, nu pot s-o numesc decât academician.“
Apoi, dupa 1989 dna Ileana Szenik a fost solicitată să predea folclor şi etnomuzicologie la secţiile Compoziţie şi Muzicologie, ale Academiei de Muzică “Gh.Dima”, devenind profesor universitar şi conducător de doctorate. Această perioadă, în care a coordonat cincisprezece candidaţi la titlul de doctor, o numeşte astfel: ”A fost o nouă posibilitate de a face cunoştinţă cu fel de fel de teme cu care eu înainte nu m-am ocupat, de pildă cu muzica instrumentală. Am avut trei candidaţi care s-au ocupat de muzica instrumentală şi atunci chiar şi la vârsta asta înaintată am mai învăţat nişte lucruri pe care nu le ştiam…”
Cuvinte pline de caldura are şi profesorul Ioan Bocşa in ceea ce o priveste pe dna Szenik, apreciind, pe lângă latura ştiinţifică şi cea umană a personalităţii profesoarei: “Efectiv, m-a încurajat. Nu mai spun că am învăţat o mulţime de lucruri, pornind de la rigoarea cercetării, de la sistematizare, pornind de la nişte lucruri pe care nu le-am mai întâlnit până atunci la nişte cadre universitare. De exemplu, începând cu tăria de a spune la un moment dat “nu ştiu”.
Foarte rar am întâlnit cadre universitare – cu experienţă, vechime şi mare prestanţă – care să nu-ţi dea un răspuns pe lângă subiect, adesea improvizat, dar să nu te lase fără răspuns. Iar doamna profesoară când era întrebată, uneori îţi răspundea: “nu ştiu”. Am învăţat să pot spune “nu ştiu”, inclusiv studenţilor, câteodată. Ceea ce am mai învăţat de la doamna: eu având o imaginaţie bogată, veneam uneori cu tot felul de idei despre teza mea de doctorat, uneori năstruşnice.
Niciodată doamna profesor nu mi-a spus :“Asta e absurd, asta nu se poate”. Spunea: “Eu n-am întâlnit până acum. Vedeţi în continuare şi urmăriţi unde ajungeţi.” Deci, o încurajare şi o deschidere spre orice gând care putea la un moment dat să se finalizeze.
În viaţa mea profesională pot să spun că am avut două perioade: perioada de până am întâlnit-o pe profesoara Ileana Szenik şi cea de după ce-am întâlnit-o pe Ileana Szenik.” Doamna Szenik face parte din galeria personalităţilor Academiei de Muzica „Gheorghe Dima” care şi-a adus un aport deosebit, atât în ceea ce priveşte educarea, instruirea tinerelor vlăstare, cât şi în ceea ce priveşte activitatea ştiinţifică.
Însă fraza cea mai edificatoare aparţine, în final, tot neobositei profesoare Szenik: “Atât cât mai am puteri să lucrez, sunt aproape de cei tineri şi aceştia pot apela la mine pentru ajutor…” Minunată dovadă de altruism şi dorinţă de a înnobila tot ce se află în jurul său.
O viaţă de om închinată culegerii, cercetării folclorului muzical şi educaţiei tinerei generaţii – astfel poate fi rezumată, într-o frază, activitatea prodigioasă a profesorului universitar dr. Ileana Szenik, fost cadru didactic de renume la Academia de Muzică “Gh. Dima” din Cluj-Napoca care, timp de decenii a depus o munca neobosita pe teren, în timpul alcătuirii culegerilor de folclor si a scris carti ce reprezinta astăzi opere de căpătâi ale cercetării etno-muzicologice de la noi.
Dna Ileana Szenik a inceput activitate muzicala ca studentă pasionată de folclor – initial în echipa renumitului profesor de muzică populară al vremii, Janos Jagamas şi ceva mai târziu, ca asistent universitar, alături de marele etnomuzicolog Traian Mîrza – până la stadiul de peste ani, acela de îndrumător al tinerilor doctoranzi în cadrul Academiei de Muzică „Gh. Dima”, care au devenit mai târziu personalităţi ale muzicii, pedagogiei muzicale sau etnomuzicologiei româneşti.
De altfel, înainte de a trece la scrierea acestor rânduri, etnomuzicologul dr. Mircea Cîmpeanu ne-a mărturisit ce anume l-a motivat să înceapă migăloasa muncă de reconstituire a lumii doamnei Szenik prin intermediul unui film dedicat ei: “Am considerat că trebuie să fac acest film (folosind uneori inclusiv fotografii şi înregistrări de pe reportofon sau magnetofon, vechi de decenii!) ca un omagiu adus celei care de-a lungul anilor a creat o operă atât de vastă şi, în acelaşi timp, a specializat atâţia doctoranzi de mare calitate – încercând să-i arăt, personal, mulţumirea şi ataşamentul meu pentru cei patru ani în care mi-am pregătit, sub îndrumarea sa, doctoratul…“
Filmul începe cu o frază memorabilă, rostită de fostul rector al Academiei de Muzică „Gh.Dima” din Cluj-Napoca, prof.univ.dr. Adrian Pop, în timpul acordării titlului de Doctor Honoris Causa doamnei profesoare Szenik: „Este unul dintre acei oameni fericiţi, pentru care profesia şi meseria reprezintă acelaşi lucru, ca şi viaţa. ”
Principalele zone folclorice unde şi-a desfăşurat, încă de la începutul activităţii sale, munca de truditor într-ale culegerii folclorului muzical autentic dna Ileana Szenik sunt foarte variate, din Moldova până în zona Năsăudului, din cea a Târnavelor şi Câmpiei Transilvane până în cea a Călatei, din Maramureş până-n Sălaj.
“Această experienţă din zona Huedinului, a urmat mai apoi şi în alte culegeri. Până în anii ’60 – ’70 am făcut mai multe ieşiri în aceste sate, împreună cu Traian Mîrza. Acesta a iniţiat, pe baza acestor materiale care au cuprins circa 6000 de piese înregistrate pe magnetofon şi, prin selecţie, s-a întocmit o carte care şi până la această oră este unică pentru zona respectivă.
Cartea a fost elaborată în două limbi, deci avea două capitole: prima parte – studiul românesc elaborat de Mîrza şi de Petrescu – şi a doua, în limba maghiară, care cuprindea materialele maghiare, întocmite de mine.” La rândul său, prof. univ. dr. Ioan Cuceu, evocă perioada de început a Institutului de folclor din Cluj, contribuţia remarcabilă a doamnei Szenik la fondul de folclor muzical, precum şi efectele spectaculoase ale muncii acesteia, arătând că treptat, cercetătoarea de la Conservatorul clujean (cum se numea această instituţie pe atunci) a devenit cel mai important sprijin extern al revistei “Anuarul de folclor”, în perioada anilor ’70, când profesorul devenise redactorul şef al publicaţiei respective.
Ansamblul de muzica traditionala
romaneasca „ICOANE”
Ansamblul „Icoane“ , instruit şi condus de către prof.univ.dr. Ioan Bocşa şi lect.univ.dr. Alina Stan, este format din studenţi şi absolvenţi, având ca liant pasiunea pentru tot ceea ce înseamnă tradiţie populară.
În cadrul spectacolelor susţinute, Ansamblul „Icoane“ (grup vocal fete, grup vocal băieţi, grup mixt, trio transilvan şi interpreţi individuali) îşi propune restaurarea sonoră a unor producţii muzicale tradiţionale arhaice, preluate din colecţii şi fonoteci sau culese direct din teren, din zone ale ţării unde încă folclorul se mai practică după ritualuri străvechi.
Repertoriul abordat acoperă tot ciclul vieţii, cuprinzând cântece rituale ce însoţesc cele mai importante praguri – evenimente ale trecerii omului prin viaţă: naştere, cătănie, căsătorie, muncă şi moarte. Ponderea cea mai mare o ocupă colinda, cel mai important gen muzical din cadrul Sărbătorilor de Iarnă, având o bogăţie şi varietate unică.
Prin modalităţile de preluare ale cântecelor, prin emisia vocală specific folclorică şi prin formula instrumentală tipică muzicii ţărăneşti transilvănene, Ansamblul de Muzică Tradiţională Românească „Icoane” îşi doreşte atingerea firescului şi adesea a dramatismului ritualurilor folclorice şi reconstituirea unei atmosfere proprii satului românesc de acum câteva sute de ani.
Produse culturale
Colinda in Transilvania
Catalog tipologic muzical vol I si II
Are un caracter unic in tara si in Europa, reflectand bogatul patrimoniu imaterial al colindelor transilvanene. Lucrarea este realizata bilingv, in romana si engleza si catalogheaza peste 7500 de colinde culese de autori, impreuna cu echipa, de-a lungul a 35 de ani de cercetar.e. Interpretarile originale, marturiile oferite de taranii romani pastratori ai acestor cantece rituale sunt inregistrate pe DVD-ul anexat cartii Cartea „Colinda in Transilvania – catalog tipologic muzical” a fost distinsa cu Premiul Academiei Romane.
Setul de 3 CD-uri „Colinde transilvane”
Ofera o selectie de colinde autentice, vechi, interpretate de Ioan Bocsa si Ansamblul de muzica traditionala romaneasca „Icoane”.